Nieprzyjemne skutki ćwiczeń

Zakwasy to problem, z którym borykają się chyba wszystkie osoby aktywnie uprawiające sport. Objawia się on występowaniem specyficznego bólu mięśni, który uprzykrza wykonywanie codziennych czynności. Najnowsze badania pokazują, że pojawianie się zakwasów nie jest związane z kwasem mlekowym, ponieważ od razu wypłukiwany jest on z mięśni przez krew. Za zakwasy w bezpośredni sposób odpowiadają ponoć mikrouszkodzenia mięśni. Ich występowanie się świadczy o tym, że ciało było niedostatecznie przygotowane na intensywną aktywność fizyczną. Wiele osób uważa, że na zakwasy nie ma żadnego, skutecznego lekarstwa. Czy tak naprawdę jest?

Czy jest jakieś rozwiązanie?

Istnieje kilka prostych trików, które uchronią Cię przed pojawieniem się zakwasów:

  • po pierwsze pamiętaj o rozgrzewce. Celem ćwiczeń wstępnych jest stopniowe podniesienie temperatury ciała, co wpływa na zwiększoną elastyczność mięśni,
  • nie zapomnij, by wykonywać ćwiczenia stopniowo – od najlżejszych do najcięższych. W ten sposób przyzwyczaisz organizm do zwiększanego obciążenia i stopnia trudności ćwiczeń,
  • jeżeli masz taką możliwość po skończonym treningu wybierz się na basen. Woda doskonale sprawdzi się w łagodzeniu bólu i ułatwi rozluźnienie mięśni,
  • dzień po treningu możesz zdecydować się na sesję w saunie. Ciepłe powietrze sprawi, że mięśnie staną się rozluźnione, a Twoja skóra się oczyści,
  • pomocna może się okazać również ciepła kąpiel ze specjalistyczną solą lub olejkiem eterycznym – jest to fantastyczny i tani sposób by rozluźnić zmęczone mięśnie,
  •  jeśli ból nie minie po kilku dniach, koniecznie udaj się do lekarza.

Znaki ostrzegawcze wysyłane przez ciało

Zakwasy potrafią naprawdę uprzykrzyć życie. Pamiętaj jednak, że jeśli ten problem często do Ciebie powraca, może to świadczyć o złym sposobie wykonywania ćwiczeń lub nieodpowiednim dobraniu planu treningowego do Twoich potrzeb. Zastanów się, czy ćwiczenia, które aktualnie wykonujesz, są przeznaczone dla osób w Twoim wieku, płci i stopniu zaawansowania. Być może konieczna będzie decyzja o zmianie swoich ćwiczeń. Nigdy nie bagatelizuj tego problemu! Nasilające się zakwasy mogą powodować trwałe uszkodzenie mięśni.